Generelle vilkår for leie.
1. Leietider
Lokalene stenges alle dager presis kl. 24.00. Torsdag, fredag og lørdag disponeres lokalene til kl. 02.00. I praksis vil dette si at all musikk, servering o.l. må opphøre kl. 01.30. Lokalene må være ryddet og forlatt innen den fastsatte stengetid. Hvis lokalene ikke er forlatt innen ovennevnte tidspunkt vil det påløpe ekstra personalkostnader samt at dette kan få konsekvenser for framtidig leie. Ved disponering av lokalene etter kl 22.00 plikter leietaker å ha vakthold på plass helt til stenging. Dette bestilles av Villaen.
Alt medbrakt utstyr, pynt og tomgods skal være fjernet senest ved utsjekkstidspunktet, med mindre annet er skriftlig avtalt med utleier.
Lokalene skal ikke benyttes til formål som er i strid med norsk lov, offentlig ro og orden, eller som kan skade Villaens omdømme.
2. Behandling av inventar
Ingen møbler skal tas ut av bygningen. Malerier, bilder og veggklokker må ikke flyttes. Brennbare lys kan ikke benyttes. Annen form for brennende innretninger som fakler, stjerneskudd etc. er forbudt innendørs.
3. Utendørs
Leie av lokaler i første etasje gir bruksrett på uteområdet rundt to av Villaens sider. Disse løper fra hage-porten og frem til starten av grusplassen på husets nordside. Det er ikke lov med bålpanne og grilling. Catering leverandør kan få tillatelse til grilling ved å avklare dette med utleier. Musikk som spilles ute skal ikke være til sjenanse for besøkende til Fåbro Gårdscafè. Utleier er til enhved tid berettiget til å definere hva “sjenerende” innebærer. Musikk ute må opphøre senest klokken 21.00.
Uteområder skal rydder for søppel innen “utsjekk”, inklusive sneiper.
4. Mat og drikke
Mat og drikke kan medbringes. Tomgods som vinflasker, brusflasker, ølflasker, svenskebokser og lignende må tas med når selskapet forlates eller hentes påfølgende dag.
5. Parkering
Det er ikke tillatt å parkere utenfor Villaen, med unntak av varelevering og HC parkering. Parkering henstilles til nedenfor gårdsområdet hvor det er skiltet med parkering.
6. Skader og merkostnader
Alle skader som leietakeren påfører inventar, eksteriør, hage og lokaler må erstattes og leietaker vil faktureres for dette på sluttfaktura.
Eventuelle merkostnader som påløper som følge av brudd på husregler, herunder ekstra renhold, vakthold eller utrykning, vil bli viderefakturert leietaker.
7. Fakturering og avbestilling
Betaling og avbestilling
Leietaker faktureres 50 % av avtalt leiebeløp 21 dager før arrangementet, med 14 dagers forfall. Fakturaen må være betalt før leietaker mottar nøkler til lokalet. Resterende beløp faktureres etter arrangementet.
Bestilte lokaler og ekstratjenester må avbestilles skriftlig senest 4 måneder før arrangementsdato. Ved avbestilling senere enn dette forfaller hele avtalt pris til betaling. Ved avbestilling tidligere enn 4 måneder før arrangementsdato belastes et avbestillingsgebyr på kr. 1.500 eks. mva.
Avlysning grunnet myndighetspålegg (pandemi m.m.)
Dersom arrangementet må avlyses på grunn av pålegg fra myndighetene i forbindelse med covid-19 eller annen pandemi, refunderes innbetalt beløp i sin helhet, med unntak av eventuelle påløpte timer eller utgifter til eksterne leverandører som utleier ikke får refundert. Dersom arrangementet kan gjennomføres i tråd med gjeldende retningslinjer, gjelder ordinære avbestillingsregler, og kunden har ikke krav på refusjon.
Force majeure
Utleier er ikke ansvarlig for manglende gjennomføring eller forsinkelse som skyldes forhold utenfor utleiers kontroll, herunder, men ikke begrenset til, naturkatastrofer, brann, streik, lockout, krigshandlinger, offentlige restriksjoner eller pålegg. I slike tilfeller bortfaller partenes forpliktelser, med mindre annet er særskilt avtalt.
8. Ansvar
Villaen er ikke ansvarlig for private gjenstander, klær og lignende som medbringes til Villaen, ei heller for gjenstander som blir stående igjen etter et arrangement for å bli hentet dagen etter. Leietaker er gjort kjent med branninstruks for utleielokalene og det oppfordres til å informere deltakere om branninstruksen og spesielt om rømningsveier ved arrangementets start.